Profesní kvalifikace

PORADCE PRO POZŮSTALÉ
69-020-M

Seznam školení a zkoušek

Pro přihlášení ke zkoušce, prosím, přiložte Váš životopis a vyplňte následující formuláře:

Přihláška ke zkoušce
Dotazník

Vyhlášení termínů pro případné zájemce o zkoušku profesní kvalifikace Poradce/poradkyně pro pozůstalé (69-020-M), a to::

25.05. - 26.05.2024 denně od 06:00,
31.05.2024 denně od 06:00,
28.06. - 29.06.2024 denně od 06:00,

Místo konání zkoušky Centrum PRO, Opavská 3, Šternberk

přihlašujte se na:
n.spatenkova@gmail.com

Autorizované osoby realizující zkoušku:

PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., MBA
Mgr. et Mgr. Drahomír Ševčík

Zkouška je veřejně přístupná.

Zkoušku je možné vykonat v době od 6.00 do 22.00 podle dohody se zájemcem o zkoušku.

Pořadatel

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., MBA, Okrajová 7, 785 01 Šternberk
Mobil: 603 574 056, email: n.spatenkova@gmail.com

Číslo účtu: 158379057/0300

Číslo jednací a datum vydání autorizace: 29576/2012-94, 17.08.2012

Mgr. Drahomír Ševčík, Švermova 1002/1, 779 00 Olomouc
Mobil: 773 134 444, email: sevcik.drahos@seznam.cz

Číslo účtu: 15346302/0300

Číslo jednací a datum vydání autorizace: : 41389/2012-94, 6. 12. 2012

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., MBA – Univerzita Palackého v Olomouci Vedoucí referent a metodik U3V na UPOL. Je absolventkou jednooborové psychologie a sociologie a andragogiky na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde taktéž absolvovala doktorské studium. Absolvovala řadu specializačních výcviků, včetně supervizních kurzů. Je lektorkou v oblasti soft skills – komunikačních a jiných „měkkých“ dovedností. Působí na Univerzitě Palackého v Olomouci. Zaměřuje se především na problematiku životní ztráty a náročných životních situací a na psychologické poradenství pro specifické klientelové skupiny. Je autorkou řady monografií, odborných statí a učebnic pro zdravotní sestry a lékaře.

Publikace

• ŠPATENKOVÁ, N., FRIEDLOVÁ M. Zármutek dětí a dospívajících Praha: Grada Publishing, 2024. s. 208. ISBN 978-80-271-3884-5.

• ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé - Principy, proces, metody, 3., aktualizované vydání Praha: Grada Publishing, 2023. s. 296. ISBN 978-80-271-3885-2.

• ŠPATENKOVÁ, N. Jak řeší rodinné krize moderní žena Praha: Grada Publishing, 2021. s. 145. ISBN 80-247-1567-8.

• ŠPATENKOVÁ, N. E-kniha: Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb. Umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postiženímVýrobce: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. s. 162. ISBN 978-80-244-5725-3.

• ŠPATENKOVÁ, N., CHRASTINA J. Sexualita a intimita v závěru života Olomouc: Univerzita Palackého (Olomouc), 2018. s. 226. ISBN 978-80-244-5304-0.

• ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence Praha: Grada Publishing, 2017. s. 288. ISBN 978-80-247-5327-0.

• ŠPATENKOVÁ, N., NOVOTNÁ J., OLECKÁ I. LGBT senioři/rky - neviditelná menšina PROUD, Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu, 2016. s. 72. ISBN 978-80-88175-07-0.

• ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ L. Edukace seniorů - Geragogika a gerontodidaktika Praha: Grada Publishing, 2015. s. 232. ISBN 978-80-247-5446-8.

• KOVÁŘ, J., PEŘINKOVÁ, M., ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Hřbitov jako veřejný prostor, Praha: Gasset ve spolupráci s VŠB - TU Ostrava, 2014 první vydání. s. 148. ISBN 978-80-87079-44-7.

• ŠPATENKOVÁ, N. O posledních věcech člověka. Vybrané kapitoly z thanatologie, Praha: Galén, 2014 první vydání. s. 315. ISBN 978-80-749-2138-4.

• ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Principy, proces, metody, 2., aktualizované a doplněné vydání Praha: Grada Publishing, 2011. s. 224. ISBN 978-80-247-3736-2.

• ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. s. 195. ISBN 978-80-247-2624-3.

• ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí. Kontext, dynamika a intervence.Praha: Portál, 2011. s. 186. ISBN 978-80-7367-690-2.

• ŠPATENKOVÁ, N., BOLOMSKÁ, B. Reminiscenční terapie. Praha : Galén, 2011. ISBN 80-7262-711-0.

• ŠPATENKOVÁ, N., KOTRLÝ, T., BĚHOUNKOVÁ, T. Perspektivy vzdělávání poradců pro pozůstalé v České republice. In RYŠAVÝ, D. (ed.) SOCIOLOGICA – ANDRAGOGICA 2010.ACTA UNIVERSITATIS PALACKIANAE OLOMUCENSIS, FACULTAS PHILOSOPHICA. Olomouc: UP, 2010. ISSN 1803-0246. ISBN 978-80-244-2643-3. s. 45-54.

• ŠPATENKOVÁ, N., JANSA, J. Když mají děti smutek. Truchlení dětí. Sociální práce/Sociálna práca. 2/2010, ročník 10, s. 102-108. ISBN1213-6204.

• ŠPATENKOVÁ, N., KOTRLÝ, T. Konstitucionalizování formalizované péče o pozůstalé. Sociální práce/Sociálna práca. 2/2010, ročník 10, s. 108-114. ISBN1213-6204.

• ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. ZÁKLADNÍ OTÁZKY KOMUNIKACE. Komunikace (nejen) pro sestry. Praha : Galén, 2009. s. 135. ISBN 978-807262-599-4.

• IVANOVÁ, K., BELLOVÁ, J., BUŽGOVÁ, R., JURÍČKOVÁ, L., KLIMENT, P., LUŽNÝ, J., POLÁŠEK, V., SVOBODA J., ŠPATENKOVÁ, N., VANČURA, P. ADEL – Advocacies for frail and incompetent elderly in Europe: Komparativní analýza národních systémů a inovativní přístupy. 1. vyd. Olomouc: Univ. Palackého, 2009. ISBN 978-80-244-2452-1.

• Hoferková, S., Papšo, P. Problémy současné rodiny a náhradní rodinná péče. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. 24.–25. června 2009 UP Olomouc. ISBN 978-80-7399-888-2. s. 299-307

• ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé.(1. vydání) Praha: Grada Publishing, 2008. s. 143. ISBN 978-80-247-1740-1.

• ŠPATENKOVÁ, N. Jak řeší krizi moderní žena Praha: Grada, 2006. E-kniha, s. 156. ISBN 80-247-1202-4.

• ŠPATENKOVÁ, N., CHYTILOVÁ Š. Krize a krizová intervence Praha: Grada Publishing, 2004. s. 196. ISBN 80-247-0586-9.

• ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize - Psychologický a sociologický fenomén Praha: Grada Publishing, 2004. E-kniha

• ŠPATENKOVÁ, N. Důstojná ochrana křehkých a zranitelných seniorů. In. Kolektiv autorů. Sborník kongresu s mezinárodní účastí XIV. gerontologické dny Ostrava. Ostrava: DTO. ISBN 978-80-02-02259-6. ss. 31- 32

• ŠPATENKOVÁ, N. Smrt dítěte jako závažný precipitor krize v rodině. IN Švrčinová, L.,

• IVANOVÁ, K., ŠPATENKOVÁ, N., BUŽGOVÁ, R. Rizikoví senioři – sociální fenomén de • ŠPATENKOVÁ, N. Cvičebnice usměvavé krasopsaní pro začátečníkyNakladatel: Ta usměvavá, s. 40. ISBN 978-80-11-03102-2.

Mgr. Drahomír Ševčík – Univerzita Palackého v Olomouci
Vystudoval speciální pedagogiku a jednooborovou psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Absolvoval psychoterapeutický výcvik v komunitě SUR. Dlouhá léta se profesně věnoval obětem domácího násilí a trestné činnosti a ohroženým dětem. Aktuálně pracuje jako psycholog v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži. Spolupracuje s olomouckým mobilním hospicem NEJSTE SAMI. Je autorem a spoluautorem několika publikací, např. Domácí násilí. Kontext, dynamika a intervence, Krizová intervence pro praxi, O posledních věcech člověka. Vybrané kapitoly z thanatologie ad.

Další školení a zkoušky

Pravidelné školení - připravujeme.

Dovoluji si Vás v příloze informovat o zahájení rekvalifikačního programu směřujícího k získání osvědčení o profesní kvalifikaci "PORADCE PRO POZŮSTALÉ", který se v případě dostatečného zájmu uskuteční v září a říjnu v Klatovech.

Pozvánka - PDF
Přihláška - PDF

Zdroj: Vše pro venkov

Seznam školení a zkoušek najdete na adrese zkousky.excelentt.cz.

Profesní kvalifikace - k čemu slouží?

Profesní kvalifikace je vytvářena Národním ústavem odborného vzdělávání ve spolupráci se sociálními partnery a resortními ministerstvy, obsahuje kvalifikační a hodnotící standard. Kvalifikační standard je dokument, ve kterém je definováno co by držitel dané kvalifikace měl ovládat, hodnotící standard pak formou odborných způsobilostí přesně stanovuje co a jakým způsobem uchazeč o uznání profesní kvalifikace musí prokázat.

Pokud máte zájem získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace, oslovte autorizovanou osobu, která má udělenu autorizaci pro danou profesní kvalifikaci a přihlašte se na zkoušku. Splníte-li všechny požadavky dané hodnotícím standardem, bude Vám vydáno autorizovanou osobou osvědčení o uznání profesní kvalifikace, což je dokument s celostátní platností. Provedení zkoušky je zpoplatněno.

Význam profesních kvalifikací je podpořen požadavky světa práce, kdy zaměstnavatelé často nevyžadují po zaměstnancích dosažený stupeň vzdělání (výuční list nebo maturitní zkoušku), ale pro danou pracovní pozici stačí, pokud zaměstnanec ovládá některé pracovní činnosti pro dané povolání.

Zdroj:
MŠMT - Informace pro uchazeče o složení zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání

Pro bližší informace o kvalifikačním standardu navštivte:
Obsah zkoušky odborné způsobilosti a seznam autorizovaných osob

Popis zkoušky Poradce pro pozůstalé (69-020-M)

Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 20 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 5 až 8 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Místnost pro provedení zkoušky
Audiovizuální technika (videokamera, diktafon)
PC

Zkouška se skládá z následujících částí:

- Rozvíjení účinné komunikace, podpory a doprovázení pozůstalých
- Orientace v hodnotovém kontextu poradenství pro pozůstalé
- Aplikování základních principů poradenství pro pozůstalé na truchlící klienty
- Usnadňování procesu truchlení
- Aplikování základních zásad pohřbívání v poradenství pro pozůstalé
- Charakterizování osobnosti poradce pro pozůstalé

Kritéria hodnocení / způsob ověření

Rozvíjení účinné komunikace, podpory a doprovázení pozůstalých

- Vysvětlit pojem „péče o pozůstalé“ a úlohu poradenství při její realizaci | Ústní ověření

- Uvést, z čeho profesionalita poradce pro pozůstalé vychází a na co se zaměřuje | Ústní ověření

- Vyjádřit hodnoty, o které se opírají zvolené (pracovní) postupy a zásady, které se považují za vhodné a jejichž dodržování se vyžaduje od profesionálů a nabízí lidem označeným jako „laici“ | Ústní ověření

- Popsat, kdo v poradenství pro pozůstalé pečuje o koho a proč (ve jménu čeho) | Ústní ověření

- Uvést, kdo a kdy se může stát klientem poradce pro pozůstalé | Ústní nebo písemné ověření

- Vysvětlit, nakolik jsme všichni blízkými či vzdálenými pozůstalými | Ústní nebo písemné ověření

- Vyjmenovat příklady, jak může poradce pro pozůstalé pomáhat klientovi při prognóze brzkého úmrtí jeho blízké osoby (ve fázi pre finem, in finem a post finem) | Ústní nebo písemné ověření

- Navrhnout zásady účinné komunikace s pozůstalými a uvést příklady vhodných a nevhodných formulací v komunikaci s pozůstalými | Ústní ověření

- Popsat způsoby vyjadřování žalu u lidí z jiných kultur (spjatých s územím ČR) | Ústní ověření

- Popsat možnosti a limity péče o pozůstalé v rámci stávající psychosociální péče a předložit argumenty pro a proti, podporující skutečnost, že je účinné využívat moderní komunikační prostředky při doprovázení pozůstalých | Ústní nebo písemné ověření

- Předvést fiktivní telefonní hovor s pozůstalým (figurant) a vytvořit návrh odpovědi prostřednictvím elektronické pošty pozůstalému na elektronickou zprávu podle zadání | Praktické předvedení

- Napsat vlastní rukou dopis pozůstalému podle zadání | Praktické předvedení

Orientace v hodnotovém kontextu poradenství pro pozůstalé

- Vytvořit všeobecně přijatelné definice takových pojmů, jako je „blízkost“, „podpora“, „doprovázení“, „poradenství“ nebo „terapie“a předložit argumenty, podporující skutečnost, že bez naděje není útěcha | Ústní ověření

- Objasnit hodnotový kontext poradenství pro pozůstalé (lidská důstojnost; partnerství, spolupráce, uznání; angažovanost pro druhé a společenství; úcta k rozmanitosti a řádu; otevřenost k víře, přesahu a smyslu; zákonnost; citlivost vůči odlišnosti při truchlení; duchovní rozměr smrti; přiměřenost pietního chování a návaznost služeb uplatňované podle principů subsidiarity, participace, reálnosti a dlouhodobosti apod.) | Ústní ověření

- Předložit argumenty, na základě kterých je možné, případně nutné, poradenský vztah ukončit | Ústní ověření

- Definovat a odůvodnit základní principy vztahu klienta a poradce (respekt, autentičnost, empatie, aktivní naslouchání, důvěra, důvěrnost apod.) | Ústní ověření

- Identifikovat rizika, která mohou představovat některé situace v poradenském vztahu (např. být poradcem pro své přátele nebo dělat si přátele ze svých klientů apod.) | Ústní ověření

- Objasnit, kdo zodpovídá za kvalitu poskytovaného poradenství a která jednání a postupy by mohly vyústit v nelegální nebo neobhajitelné činy | Ústní ověření

- Identifikovat, co nesmí poradce pro pozůstalé svým klientům v poradenství nabídnout a čeho by se měl poradce v průběhu poradenství pro pozůstalé vyvarovat | Ústní ověření

Aplikování základních principů poradenství pro pozůstalé na truchlící klienty

- Vytvořit návrh rámcové smlouvy mezi poradcem a pozůstalým o poskytování služby o poradenství | Praktické předvedení

- Předvést roli poradce pro pozůstalého před klientem (figurantem) dle zadání | Praktické předvedení

- Ohodnotit sám sebe v průběhu inscenační hry | Ústní nebo písemné ověření

Usnadňování procesu truchlení

- Navrhnout, jakými vhodnými způsoby lze u pozůstalých podporovat práci se vzpomínkami a ventilaci emocí. (Uvést otázky, kterými lze usnadňovat vyprávění pozůstalých klientů a objasnit význam ticha v poradenství pro pozůstalé.) | Ústní ověření

- Charakterizovat pomoc pozůstalým přiznat si skutečnost ztráty blízké osoby a překonat různé překážky při procesu adaptace | Ústní ověření

- Popsat průběh poradenského procesu a uvést, co může komplikovat navázání smluvního vztahu s klientem | Ústní ověření

- Popsat „normální“ a „komplikované“ reakce na ztrátu osoby blízké nebo na jakoukoli jinou životní ztrátu a charakterizovat „normální“ reakce pozůstalých na tělesné, emocionální, psychosociální a kognitivní úrovni i na úrovni chování | Ústní a písemné ověření

Aplikování základních zásad pohřbívání v poradenství pro pozůstalé

- Vysvětlit význam pohřebního rituálu a předložit argumenty pro důstojné rozloučení se zemřelým | Ústní ověření

- Vysvětlit, co je možné udělat v případě očekávaného úmrtí doma (jak splnit oznamovací povinnost o úmrtí, jak pomoci pozůstalému v posledním kontaktu s tělem zemřelého, kdy je nutné kontaktovat pohřební službu, jak tělo zemřelého umýt, upravit a obléci) | Ústní ověření

- Objasnit postup při objednávání pohřbu a hrobového místa (především po vyzvednutí urny), popsat průběh pohřebních obřadů nad rakví (občanských i náboženských, způsob kondolence) | Ústní ověření

- Předložit argumenty podporující skutečnost, že „pohřeb bez obřadu“ může způsobit závažné právní i psychické problémy blízkým i vzdáleným pozůstalým | Ústní ověření

Charakterizování osobnosti poradce pro pozůstalé

- Vyjmenovat základní požadavky na teoretické, praktické a osobnostní předpoklady poradce pro pozůstalé | Ústní ověření

- Uvést příklady vhodné úpravy zevnějšku poradce, přiměřeného a nepřiměřeného chování k pozůstalým, rizika výběru určitého prostředí pro průběh poradenství | Ústní ověření

- Charakterizovat pozitivní a negativní efekty osobnosti poradce pro pozůstalé (jeho chování, osobnostní i fyzické atraktivity apod.) a popsat, jak mohou klienti poradce pro pozůstalé vnímat | Ústní ověření

- Předložit argumenty pro a proti nabízení svého světonázoru (má poradce respektovat náboženské vyznání, hodnoty a názorovou orientaci svých klientů nebo svou službou nepřímo získávat mezi klienty nové věřící či nevěřící?) | Ústní ověření

- Popsat, jak podpořit klienta, aby si sám našel svůj smysl života | Ústní ověření

- Navrhnout, co může poradce pro pozůstalé udělat pro prevenci syndromu vyhoření (péče o sebe sama) | Ústní ověření

- Vysvětlit úlohu supervize v poradenství pro pozůstalé, kdo a jakým způsobem kontroluje práci poradce pro pozůstalé | Ústní ověření

Zdroj:
Národní soustava kvalifikací (NSK)

INFORMACE O PODMÍNKÁCH AKREDITACE PROGRAMŮ REALIZOVANÝCH FORMOU WEBINÁŘE NEBO VIDEOKONFERENCE

přitom se zakazuje v jeden čas přítomnost více než 10 osob a, je-li zkouška podle právního předpisu veřejná, dalších více než 3 osob z řad veřejnosti,
Je tedy možné konat vzdělávací akce a zkoušky z profesních kvalifikací dle zákona č. 179/2006 Sb., které jsou stanoveny právními předpisy jako podmínka pro výkon určité činnosti.

Vzdělávací akce a zkoušky z profesních kvalifikací, kterých se netýká výše uvedená výjimka,
tedy např. jejichž složení NENÍ podmínkou stanovenou právními předpisy pro výkon určité činnosti NENÍ MOŽNÉ REALIZOVAT.
Do 31. 3. 2021 je možné u všech kurzů nahradit presenční formu teoretické výuky dálkovou formou a to za dodržení následujících pravidel:

- akreditované vzdělávací zařízení zajistí zachování a dodržení rozsahu akreditovaného vzdělávacího programu,
tj. schválené hodinové dotace, obsahových témat, lektorů, garanta a cílů programu;

- teoretickou část výuky je možné realizovat distanční formou vzdělávání, avšak synchronní formou
(webináře, videokonference), která umožňuje současný přenos zvuku, obrazu, textu a dat mezi dvěma a více účastníky
na libovolnou vzdálenost v reálném čase tak, aby byla zajištěna bezprostřední interakce a zpětná vazba všech účastníků kurzů,
a to za dodržení podmínek pro realizaci webinářů a videokonferencí uvedenou ZDE; distanční podobu vzdělávání je možno realizovat
také asynchronní formou pomocí LMS systému, případně kombinací obou forem;

- praktická část výuky nebo praxe musí vždy probíhat klasickou prezenční formou, tedy za osobní přítomnosti účastníků kurzu
i lektorů v tomtéž okamžiku a na tomtéž místě a vždy je třeba ji realizovat před závěrečnými zkouškami.

Závěrečné zkoušky, včetně závěrečných zkoušek z profesních kvalifikací podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování
a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, vždy vyžadují osobní přítomnost všech zúčastněných osob (tedy všech členů zkušební komise i uchazeče)
a lze je realizovat pouze prezenční formou (za dodržení krizových opatření viz výše).

Umožnění nahrazení presenční výuky dálkovou formou vzdělávání se nevztahuje na rekvalifikace zabezpečované Úřadem práce České republiky
podle ustanovení § 109 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů – tyto kurzy je třeba řešit přímo s příslušným úřadem práce.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy akredituje v systému dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků (DVPP) také vzdělávací programy, které jsou realizovány formou webináře nebo videokonference.
Tato informace obsahuje podmínky akreditace těchto vzdělávacích programů.
K akreditaci v systému DVPP lze předložit i programy realizované on-line synchronní vzdělávací formou,
a to webináře nebo videokonference (dále jen „webinář“) či v kombinaci této formy s formou prezenční.
U programu nebo jeho části, který je realizován synchronní on-line formou, a to konkrétně formou webináře,

je zapotřebí dodržet níže uvedené požadavky:

1. deklarovat průběh webináře v rozsahu nejvýše 90 minut s minimálně hodinovou přestávkou mezi jednotlivými bloky,
v rámci níž je možno maximálně 30 minut věnovat reakcím na vznesené dotazy a podněty účastníků
(tj. 90minutové bloky a nejméně půl hodiny psychohygienické pauzy). Minimální celková hodinová dotace stanovená pro
vzdělávací programy DVPP v § 10 odst. 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb. (4 vyučovací hodiny) zůstává tímto nedotčena,
2.obsah programu rozepsat podle bodu 1 po blocích nejvýše 90 minut,
3.upřesnit, kde a po jakou dobu bude možné záznam webináře zhlédnout (pro jeho kontrolu a pro potřeby účastníků,
neboť možnost opětovného zhlédnutí je jednou z didaktických výhod této formy),
4.do názvu programu uvést tento typ formy, tj. dát např. do závorky nebo za pomlčku slovo „webinář“,
5.prezenční listinu nahradit snímkem obrazovky (tzv. printscreenem), ze kterého bude zřejmý počet přihlášených účastníků
a datum a čas pořízení snímku obrazovky (např. včetně zobrazení systémového data a času počítače),
6.na osvědčení k položce „místo konání“ uvést „on-line“,
7.formou webináře nelze realizovat závěrečné zkoušky, praxi nebo praktickou část výuky (zejména umělecké či tělovýchovné aktivity),
dále pak programy obsahující aktivizující či interaktivní metody a programy zaměřené na získávání dovedností nebo obsahující práci
ve dvojicích či skupinách vyžadující komplexní bezprostřední vnímání osobnosti jedince včetně verbálních i neverbálních projevů.

V Praze dne 24. září 2020

E-learningový software pro výuku metod reminiscence

Program navržený pod záštitou odborné garantky PhDr. Naděždy Špatenkové, Ph.D. nabízí interaktivní výuku metod reminiscence.
Jde o speciální metodu práce se seniory, založenou na uznání důležitosti vzpomínání s ohledem na zvyšování (resp. udržení) kvality života.

Zahrnuje široké spektrum interaktivních, kreativních a výrazových aktivit, jejichž základem je zájem o minulé životní zkušenosti seniorů, kteří se jí účastní. Program shrnuje principy, formy a využití reminiscenční terapie také u seniorů se specifickými potřebami (např. u osob s demencí, depresí nebo mentálním postižením). Obsahuje také detailní postupy aktivit, které je možné v rámci reminiscenční terapie využít.

Ukázka práce s programem

Ceník



PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.

Je průkopníkem poradenství pro pozůstalé v České republice.
Vystudovala jednooborovou psychologii a sociologii - andragogiku v profilaci na sociální práci.
V současné době působí na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde také vede Univerzitu třetího věku.
Je autorizovanou osobou pro profesní kvalifikaci Poradce pro pozůstalé (69-020-M),
vzdělává a superviduje poradce v této oblasti již více než 15 let. Je autorkou řady publikací:

Poradenství pro pozůstalé. Principy, proces, metody, 2013
Reminiscenční terapie, 2011
Krizová intervence pro praxi, 2011
Poradenství pro pozůstalé, 2008
Zármutek a pomoc pozůstalým, 2001
KRIZE. Psychologický a sociologický fenomén, 2004

Objednávejte: +420 608 719 349, eva.kolarova@evisnet.cz, www.evisnet.cz

Zdroj:
EVIS vzdělávací služby

Hřbitovy žijí

Vážení kolegové, drazí přátelé,

rádi bychom ukázali, že hřbitovy rozhodně nejsou "mrtvá" místa, že žijí a ve spolupráci s Vámi bychom rádi připravili třídenní akci, jejímž cílem by bylo přiblížit práci na hřbitovech a souvislosti se hřbitovy spojené širší veřejnosti. Chtěli bychom do tohoto zapojit zahradníky, lidi z chráněných dílen, hospice a ostatní pomáhající profese; následně i jednotlivá řemesla – truhláře, kameníky, sochaře, ….

Rádi bychom přispěli k oživení a odtabuizování hřbitovů jako smutných míst, kde je nutné si pouze splnit své povinnosti na Velikonoce a na Dušičky. Budeme vděční za Vaše nabídky a za jakékoli náměty ke spolupráci. Budete-li mít jakýkoli dotaz, neváhejte a pište či volejte.

S pozdravem a díky Jaroslav Šejvl

Mgr. Jaroslav Šejvl
Správa pražských hřbitovů, p.o.
hřbitovní správa Olšany
tel.: 272 011 114
Vinohradská 2807/153c
130 00 Praha 3

Paliativní den Holice - 4. června 2021

Zdroj:www.paliativniden.cz
Video:Psychologická intervence v paliativní péči

Psychologický pohled na dané téma vám přiblíží psycholožka paní PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., MBA
Odborný léčebný ústav, p.o. Paseka

Aktuálně:

Registrace na kongres "Paliativní den" běží bez omezení, kapacita kongresu je téměř naplněna. Pandemická opatření vlády průběžně monitorujeme. Původní registrace zůstávají v platnosti.

Letošní ročník kongresu Paliativní den je plánován na 4. června 2021, akce nebude zrušena, z důvodu velkého zájmu ze stran účastníků.

... abychom si čas na osobní setkání s vámi, všemi, kterých je aktuálně registrováno přes 190!, tak trochu zpříjemnili a zároveň jej využili k něčemu užitečnému, připravili jsme pro vás čtyři videa, s vybranými odborníky v oblasti paliativní medicíny. Témata přednášek jste volili vy, sami, v předchozí anketě. Neváhejte, prosím, napište nám do komentářů a sdílejte vaše názory, náměty, postřehy.

Výcvik: Komplexní krizové intervence v pomáhajících profesích 17.4.2015 - 31.1.2016

Více informací, přihlášku a podmínky účasti naleznete na www.moravsti-lektori/KKI

Výcvik komplexní krizové intervence v pomáhajících profesích připraví absolventa na aplikaci krizové intervence nejen v sociálních službách. Výcvik zahrnuje mimo jiné i přípravu pro sociální služby telefonická krizová pomoc, krizová pomoc a intervenční centra. Výcvik připravuje pro všechny typy krizové intervence, tj. krizovou intervenci tváří v tvář, telefonickou krizovou intervenci a krizovou intervenci poskytovanou prostřednictvím internetu. Účastníci jsou seznámeni s odbornými tématy krizové intervence se zaměřením na jednotlivé cílové skupiny sociálních služeb. Ve výcviku jsou zařazeny bloky teoretického výkladu a praktických nácviků technik krizové intervence. Nedílnou součástí kurzu je také sebepéče krizového interventa a její praktický nácvik.

Počet hodin: 162

Cena: 17.000,- Kč

Akreditace MPSV: č. 2014/0408-SP

Lektoři: PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D., Mgr. David Dohnal, Mgr. Simona Dohnalová, Mgr. Drahomír Ševčík, Mgr. Soňa Pančochová, MUDr. PhDr. Petr Pastucha, Ph.D. Místo konání: Olomouc

Termíny jednotlivých bloků:

 Blok I.: 17.4.-19.4. 2015 - zahájení
 Blok II.: 29.5.-31.5. 2015
 Blok III.: 19.6.-21.6. 2015
 Blok IV.: 11.9.-13.9. 2015
 Blok V.: 16.10.-18.10. 2015
 Blok VI.: 20.11.-22.11. 2015
 Blok VII.: 8.1.-10.1. 2016
 Blok VIII.: 29.1.-31.1. 2016 - ukončení, zkouška

Časový harmonogram:

1. den 16:00 - 21:00 hod.
2. den 9:00 - 16:45 hod.
3. den 8:30 - 13:30 hod. (Blok I. 8:30 - 16:30)

Kurz: Poradce pro pozůstalé 18.5. - 29.5.2014

Název kurzu: Poradce pro pozůstalé
Pozvánka (.pdf)

Vzdělávací instituce Hana Formanová
si Vás dovoluje pozvat k účasti ve vzdělávacím programu
(rekvalifikačním kurzu) směřujícího k profesní kvalifikaci

Poradce pro pozůstalé
(Kód PK dle NSK: 69-020-M)

Poradce pro pozůstalé samostatně a systematicky doprovází klienty v průběhu umírání jim blízké osoby, ve smutku, při přípravě pohřebních obřadů, a to prostřednictvím poradenského vztahu. Posláním poradce pro po-zůstalé je pomáhat nejen s organizací praktických záležitostí, ale poradce musí být schopen nabídnout adekvátní psychologickou pomoc a podporu, která je v těchto smutných chvílích velice potřebná.
„Nikdo z nás není připravený na bolest a umírání. Přijměme koloběh života a doprovázení ……..“

Termíny:
- předpokládaná výuka ve dnech 18. 5. – 29. 5. 2014
- zkouška před autorizovanou osobou dne 13. 6. 2014 (1. skupina) a 14. 6. 2014 (2. skupina)

Místo konání: Centrum sociální integrace a celoživotního vzdělávání,
bývalý Dominikánský klášter, Plánická 174, 339 01 Klatovy.
ZŠ Plánická, Komenského 133, a Krematorium v Klatovech.

Garant a zároveň lektor
paní PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.,
psycholožka a socioložka, průkopnice poradenství pro pozůstalé v ČR, autorka řady statí a monografií, např. „Zármutek a pomoc pozůstalým“, „Poradenství pro pozůstalé“ apod.

Lektor
pan ThLic. Tomáš Kotrlý Th.D.
teolog a poradce pro pozůstalé, který od roku 2004 vytváří databázi hřbitovů (www.pohrebiste.cz),
standardy profesních kvalifikací v pohřebnictví a je autorem monografie "Pohřebnictví".

Vstupní předpoklady:

Zájemce o kurz Poradce pro pozůstalé by měl splňovat tyto předpoklady:

- schopnost poradenských aktivit
- umět naslouchat
- mít ujasněný hodnotový kodex poradenství v zármutku
- a samozřejmě dosažení minimálně 18 let věku.

Nejvhodnější přípravu pro tuto pozici poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru psychologie, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost a střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální práce a sociální pedagogika. Jinou alternativu, akceptující, představuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru pečovatelské služby, střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru veřejnosprávní činnost, střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru podnikání v oborech, střední vzdělání s výučním listem a vysokoškolské vzdělání v oboru psychologie, sociální práce, sociální pedagogika, pedagogika, teologie, veřejná správa.

Časová dotace předmětů vzdělávacího programu:

- Rozvíjení účinné komunikace, podpory a doprovázení pozůstalých (35 hodin)
- Orientace v hodnotovém kontextu poradenství pro pozůstalé (12 hodin)
- Aplikování základních principů poradenství pro pozůstalé na truchlící klienty (33 hodin)
- Usnadňování procesu truchlení (26 hodin)
- Charakterizování osobnosti poradce pro pozůstalé (10 hodin)
- Aplikování základních zásad pohřbívání v poradenství pro pozůstalé (4 hodiny)
- Poučení o BOZP

Zkouška před autorizovanou osobou:

Závěrečná zkouška je součástí rekvalifikačního kurzu, tzn., že je zahrnuta v ceně vložného . Proběhne dle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, tj. dle aktuálně platného hodnotícího standardu profesní kvalifikace.

Podstatou zkoušky před tzv. autorizovanou osobou je ověření, zda si zájemce osvojil danou odbornost (kvalifikaci) vymezenou kvalifikačním standardem příslušné profesní kvalifikace. Ověření probíhá formou zkoušky podle hodnoticího standardu této profesní kvalifikace.

Dokladem, který potvrzuje úspěšné vykonání zkoušky, je osvědčení o získání profesní kvalifikace. Toto osvědčení je veřejnou listinou má celostátní platnost a bez dalšího osvědčuje skutečnosti v něm uvedené při každém občanskoprávním i pracovněprávním vztahu, tedy i při prokazování dosažené kvalifikace zaměstnavateli. Autorizovanou osobou je právě lektorka, paní Špatenková, která Vás bude provádět kurzem.

Propozice k přihlášení a platbě vložného:

Vážné zájemce si dovolujeme požádat, aby kontaktovaly pořadatele na e-mailu vse-pro-venkov@seznam.cz, nebo telefonicky na 725 314 304, nejlépe do 31. 3. 2014. Poté budou zájemcům rozeslány instrukce k přihlášení, výuce a platbě vložného, které je předběžně stanoveno na 16 200 Kč, s tím, že může dojít k ponížení při naplnění kapacity, a to 18 osob. Kurz bude zrealizován při 12 přihlášených účastnících.

Kurz: Poradce pro pozůstalé v pátek 26.4.2013

Název kurzu: Poradenství pro pozůstalé
Lektor: PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Pro koho: pro akademické pracovníky UP
Kdy: pátek 26. dubna 2013 od 9:00 do 17:00

Přihlášky: diana.hovezakova@upol.cz

Pozvánka

Anotace:
V zahraničí je poradenství pro pozůstalé již zpravidla plně etablované a je nabízeno jako legitimní služba. Existují různá školicí centra, specializované vzdělávací kurzy pro poradce a nabízena je pochopitelně i supervize. Situace u nás je poněkud jiná, byť i v České republice se situace pomalu, ale jistě mění a poradenství pro pozůstalé se postupně konstitucionalizuje. Od roku 2012 existuje státem uznaný hodnotící standard Poradce pro pozůstalé, který jasně nastavuje kritéria pro hodnocení kvality toho, co se u poradce pro pozůstalé považuje za vhodné, co se vyžaduje, aby dodržoval a co nabízel pozůstalým klientům. Toto jsou také klíčové aspekty, na které se v rámci kurzu zaměříme.

Přestože je poradenství pro pozůstalé někdy deklarováno jako „nové povolání“, je spíše „nadstavbou“, resp. užší specializaci v některé z pomáhajících profesí. Jedná se o vhodnou specializaci pro absolventy oborů jako je např. psychologie, sociální práce, andragogika, sociologie, antropologie, pedagogika, ošetřovatelství, teologie apod.

Základní literatura:
- ŠPATENKOVÁ, N. (2013) Poradenství pro pozůstalé. Principy, proces, metody. Praha: Grada Publishing.
- ŠPATENKOVÁ, N. a kol. (2011) Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing.

Doporučená literatura:
- ŠPATENKOVÁ, N., BOLOMSKÁ, B. (2011) Reminiscenční terapie. Praha: Galén
- ŠPATENKOVÁ, N. (2008) Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada Publishing.
- KUBÍČKOVÁ, N. (2011)Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha: Nakladatelství ISV.

Program:
- Proč poradenství pro pozůstalé?
- Poradce pro pozůstalé a jeho kompetence
- Zármutek a truchlení
- Průběh a metody poradenství pro pozůstalé

O lektorovi:
Naděžda Špatenková je průkopníkem poradenství pro pozůstalé v České republice. Od roku 2009 vedla pracovní skupinu pro tvorbu standardů v poradenství pro pozůstalé při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, která začala ve smyslu zákona č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, vytvářet hodnotící standard profesní kvalifikace Poradce pro pozůstalé (http://www.mmr.cz/Pohrebnictvi/Koncepce-Strategie), který je od roku 2012 platný. Je první autorizovanou osobou v poradenství pro pozůstalé v ČR, tedy osobou oprávněnou udělovat profesní kvalifikaci Poradce pro pozůstalé.

Kurz: Poradce pro pozůstalé 24.10. - 17.11.2013

Název kurzu: Poradce pro pozůstalé
Lektor: PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Pořadatel: Vzdělávací instituce Hana Formanová je zapsán v živnostenském rejstříku vedeném MPO Praha a je plátcem DPH.
Místo konání: Centrum sociální integrace a celoživotního vzdělávání, bývalý Dominikánský klášter, Plánická 174, 339 01 Klatovy.
Kdy: pátek 24. října - 2. listopadu 2013 a 15. listopadu - 17. listopadu 2013

Přihlášky: vse-pro-venkov@seznam.cz
Zdroj: www.vseprovenkov.eu
tel.: +420 725 314 304

Přihlášky: vse-pro-venkov@seznam.cz
V den zahájení, popřípadě v den Vašeho pozdějšího příjezdu, prosím, přivezte vytištěné a podepsané Vámi vyplněné formuláře, které jste mi posílali e-mailem, a to: přihlášku, životopis, dotazník a objednávku služeb.

Školící prostory - prvotní instrukce - klikni

online přihláška na akreditované kurzy a semináře

Pozvánka ke stažení - klikni
Přihláška ke stažení - klikni

Anotace:
Poradce pro pozůstalé samostatně a systematicky doprovází klienty v průběhu umírání jim blízké osoby, ve smutku, při přípravě pohřebních obřadů, a to prostřednictvím poradenského vztahu.
Posláním poradce pro pozůstalé je pomáhat nejen s organizací praktických záležitostí, ale poradce musí být schopen nabídnout adekvátní psychologickou pomoc a podporu, která je v těchto smutných chvílích velice potřebná.

„Nikdo z nás není připravený na bolest a umírání. Přijměme koloběh života a doprovázení …“

Specifikace vzdělávání UNIV 3:
Před časem jsme Vás oslovili s nabídkou akreditovaného rekvalifikačního kurzu směřujícího k profesní kvalifikaci Poradce pro pozůstalé. Dovolujeme si Vám touto cestou oznámit, že jsme se s naším projektem rekvalifikačního kurzu zapojili do projektu UNIV 3, jehož cílem je zkvalitnit systém rekvalifikací širokou podporou procesu uznávání výsledků předchozího učení a modernizací procesu akreditací.

Nabízené vzdělávání bude probíhat v pilotním ověřování vzdělávacího programu UNIV 3, pro profesní kvalifikaci Poradce pro pozůstalé dle NSK (národní soustavy kvalifikací), v rámci kterého dojde ke zkoušce v projektu jehož se budete účastnit. Zkouška je totožná se zkouškou dle zákona 179/20006 Sb. = před autorizovanou osobou). Autorizovanou osobou je právě i p. Špatenková, která Vás bude provádět kurzem a bude u zkoušky v rámci projektu, a kdo bude mít zájem o zkoušku dle zákona, bude mít možnost ji vykonat za sníženou úhradu.

Přínosy v zdělávání v rámci projektu UNIV 3:
Během měsíce září musíte projít diagnostickým testem, který je podmínkou v účasti plánovaného kurzu. Test Vám zašleme e-mailem, abychom Vám ušetřili jednak čas, ale hlavně i finance spojené s cestováním.

Test má především potvrdit vhodnost školit celý kurz dle standardů. Paní lektorka, PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., dle výsledků testů nastaví rozsah a náročnost přednášené problematiky.
Každopádně bude i větší benevolence vyhovět Vašim požadavkům na strukturu výuky, přičemž již nyní je jasné, že pro-zatím všichni zájemci mají požadavek projít úplně celým kurzem.

Cena kurzu bude pro Vás velmi příjemná. Školné bude úplně zdarma!!!

Platba z Vaší strany bude pouze za základní registrační poplatek (před zahájením kurzu na základě dodaným platebních podmínek), zajištění stravy a ubytování (dle domluvy) a dopravy (ve Vaší kompetenci).

Aby posluchač obdržel certifikát o absolvování programu a zkoušky s uvedenými způsobilostmi pro výkon profese, musí se zúčastnit povinné zkoušky, která nebude zkouškou profesní rekvalifikace, ale zkouškou v rámci projektu. Můžeme říci, že posluchači, kteří měli zájem se účastnit pouze z důvodu, aby došlo u nich k přínosům v jednání s klienty, z hlediska psychologie a tudíž neměli zájem o zkoušku, bude tato situace plně vyhovovat. Posluchači, kteří budou mít o profesní zkoušku před autorizovanou osobou zájem, si uhradí pouze přímé náklady na tuto zkoušku a vše bychom řešili osobně v prvním týdnu školení, kde bychom nastavili jednak cenu za zkoušku a formu úhrady.

Základní registrační poplatek činí 1 800 Kč na osobu, který bude fakturován se splatností před zahájením kurzu, tj. bude uhrazený přihlášeným účastníkem maximálně 5 dnů pře zahájením kurzu.

Podmínky pro cílové skupiny = posluchači kurzu:

Nikdo nesmí mít trvalé bydliště v Praze a nesmí být v režimu studenta (nesmí uvést do životopisu, že je studentem). Všichni musí mít ukončené střední vzdělání a být v době zkoušky v rozmezí 18-64 let, být na trhu práce (nebo nezaměstnaní, OSVČ apod.). Případní cizinci musí mít trvalé bydliště v ČR (mimo Prahu).

Vás, kteří jste již přihlášení na původní rekvalifikační kurz, si dovolujeme požádat, zda by jste mohli v případě, že Váš zájem o vzdělávání trvá, vyplnit přiložené soubory a také je zaslat e-mailem. Děkujeme.
Každopádně další zájemce žádáme o totéž, tj. o zaslání vyplněných formulářů. Děkujeme.

Vyplněné tiskopisy vytiskneme a v první den školení Vám je při diagnostickém vstupním pohovoru předložíme k podpisu.

Časová dotace předmětů vzdělávacího programu::
- Rozvíjení účinné komunikace, podpory a doprovázení pozůstalých 35 hodin
- Orientace v hodnotovém kontextu poradenství pro pozůstalé 12 hodin
- Aplikování základních principů poradenství pro pozůstalé na truchlící klienty 33 hodin
- Usnadňování procesu truchlení 26 hodin
- Charakterizování osobnosti poradce pro pozůstalé 10 hodin
- Aplikování základních zásad pohřbívání v poradenství pro pozůstalé 4 hodiny
- Poučení o BOZP
- Závěrečná zkouška v rámci projektu dle NSK (1 osoba 4 hod. ústní část + 1 hod. písemná část společná) = dle aktuálně platného hodnotícího standardu profesní kvalifikace 5 hodin
- Zkouška před autorizovanou osobou dle zájmu posluchače. Proběhne dle zákona č. 179/2006 Sb.,
o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, tj. dle aktuálně platného hodnotícího standardu profesní kvalifikace.

Nabídka placených služeb posluchačem:
Uvedené ceny níže jsou navržené a předjednané u poskytovatelů. Můžete si je zajistit samozřejmě sami, přičemž malé občerstvení (kávu, minerální vodu a pečivo) bychom uvítali, aby se zajistilo všem posluchačům hromadně. Tyto platby budou uskutečněny na základě objednání, a to, že všem přihlášeným zašleme objednávkový list, ze kterého bude vypočtena cena k uhrazení na období kurzu s uhrazením v den začátku týdenního školení nebo při prodlouženém víkendu v období pro zkoušku v rámci projektu UNIV 3.

Ubytování a stravování dle rozložení zkoušky v rámci projektu případně před autorizovanou osobou bude řešeno za stejných cen uvedených výše s každým posluchačem zvlášť.

O lektorovi:
Naděžda Špatenková je průkopníkem poradenství pro pozůstalé v České republice. Od roku 2009 vedla pracovní skupinu pro tvorbu standardů v poradenství pro pozůstalé při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, která začala ve smyslu zákona č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, vytvářet hodnotící standard profesní kvalifikace Poradce pro pozůstalé (https://www.mmr.cz/Pohrebnictvi/Koncepce-Strategie), který je od roku 2012 platný. Je první autorizovanou osobou v poradenství pro pozůstalé v ČR, tedy osobou oprávněnou udělovat profesní kvalifikaci Poradce pro pozůstalé.

Rekvalifikační program

Akademie – VOŠ, Gymnázium a SOŠUP Světlá n. S.
Sázavská 547, Světlá nad Sázavou

pořádá v rámci projektu UNIV3, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, rekvalifikační program

69-020-M PORADCE PRO POZŮSTALÉ

Vstupní požadavky: maturitní zkouška
Rekvalifikační vzdělávací program je vytvořen v plném souladu s kvalifikačním a hodnotícím standardem profesní kvalifikace, který je uveden v Národní soustavě kvalifikací.

Program se skládá z těchto částí:
- Rozvíjení účinné komunikace, podpory a doprovázení pozůstalých
- Orientace v hodnotovém kontextu poradenství pro pozůstalé
- Aplikování základních principů poradenství pro pozůstalé na truchlící klienty
- Usnadňování procesu truchlení
- Aplikování základních zásad pohřbívání v poradenství pro pozůstalé
- Charakterizování osobnosti poradce pro pozůstalé

Termín:
říjen 2013 – květen 2014, v odpoledních hodinách, příp. o víkendu

V rámci pilotního ověřování je program bezplatný.
Program je ukončen závěrečnou zkouškou.

Při splnění všech požadavků obdrží absolvent Osvědčení o profesní kvalifikaci.

Zájemci, hlaste se na tel. č. 569 729 251, 774 070 672,
mail: medova@akademie-svetla.cz, koterova@akademie-svetla.cz

Seminář "O životě, smrti a truchlení" 18.6.13 v Jesenci

EVIS - Vzdělávací služby

Vás srdečně zvou na seminář "O životě, smrti a truchlení" dne 18. června 2013.

Místo konání: Zasedací místnost
Obecního úřadu v Jesenci

www.evisnet.cz

Mgr. Eva Kolářová, organizační garant
eva.kolarova@evisnet.cz

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
lektor

Psycholožka a socioložka, průkopnice poradenství pro pozůstalé v České republice, autorka řady statí a monografií, např. Zármutek a pomoc pozůstalým, Poradenství pro pozůstalé aj.

Pozvánka - PDF

Program semináře:

Úterý 18. 6. 2013
Registrace: 08.30 hod.
Začátek výuky: 09.00 hod.

- Otázky smrti v současné společnosti
- Osamělost umírajících a utrpení pozůstalých
- Proces umírání a truchlení
- Komunikace s umírajícími a pozůstalými
- Vyrovnávání se se ztrátou blízkého člověka
- Zármutek a truchlení
- Poradenství pro pozůstalé
- Péče o pečující

Seznam školení a zkoušek najdete na adrese zkousky.excelentt.cz.

Konference "O posledních věcech člověka" 24.-25.5.13

Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Vás srdečně zve na odbornou konferenci "O posledních věcech člověka" ve dnech 24. – 25. května 2013.

Místo konání: VYSOČANSKÉ ZAHRADY, a.s.
431 43 Hrušovany 15

GPS 50°23'24.718"N, 13°31'45.738"E
www.vysocany.cz

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
nadezda.spatenkova@upol.cz

Hana Formanová
vse-pro-venkov@seznam.cz

Cílem konference je otevření diskuse o umírání, smrti, smutečních a pohřebních rituálech prostřednictvím prezentace různých odborných názorů, hledisek a postojů, které ve svém důsledku utvářejí celkové odborné a celospolečenské „klima“ k této problematice.

Pozvánka - PDF
Přihláška - PDF
Přihláška - Word

Program konference:

Pátek 24. 5. 2013
Prezentace: 13.00 – 13.30 hod.
Zahájení konference: 13.30 hod.
Exkurze v krematoriu VYSOČANSKÉ ZAHRADY, a.s.
Úvodní referáty a vystoupení
Společenský večer

Sobota 25. 5. 2013
Prezentace: 8.00 – 8.30 hod.
Zahájení konference: 8.30 – 11.00 hod.
Přednáškové bloky a diskuse

Na konferenci vystoupí:

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.: Umírání a smrt v nemocnici z pohledu sestry
Mgr. Zlatica Dorková„, Ph.D.: Co potřebují umírající a doprovázející v 21. století
MUDr. Zdenka Polzerová, MBA: Odosobněnost smrti v LDN
Zbyšek Jonczy B.Th.: Můžeme porozumět umírajícím?
PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.: "Muži nepláčou. Ženy mohou...?"
MUDr. Tamara Tošnerová: "Patří žal do péče psychiatra?"
Hana Formanová: Poradce pro pozůstalé: Nová rekvalifikace – nové povolání?
Mgr. et Mgr. Drahomír Ševčík: Činnost Bílého kruhu bezpečí, o.s. Zkušenosti s poradenstvím pro pozůstalé po obětech trestných činů.
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.: Infamizace sebevrahů (včera a dnes)
Mgr. Bc. Klára Tesaříková Čermáková: Dědictví podle starého a nového Občanského zákoníku
Dr. Petr Rambousek: Thanatopraxe
Mgr. Olga Nešporová, Ph.D.: "Pohřbívání bez obřadu z perspektivy sociologie"
Dr. Giuseppe Maiello, Ph.D.: Pohřební hostina: její funkce a význam
Bc. Máčalová Jana: Na pomezí náboženství a magie: Smrt a pohřbívání na konci 19. století
Bc. Drcmánková Karolína: Vnímání smrti a pohřební rituál v hinduismu
ThLic. Tomáš Kotrlý, Th.D.: Církevní pohřeb a hřbitov
Mgr. Blanka Dobešová: "Až umřu, zasaďte na mně jabloň" aneb Společenské přínosy přírodního pohřbívání.

Posterová sekce:

Bužgová Radka, Špatenková Naděžda, Hajnová Erika, Sikorvá Lucie, Kozáková Radka, Jarošová Darja, Feltl David: "Hodnocení potřeb pacientů v paliativní péči na onkologickém oddělení v souvislosti s kvalitou života.
Cesta domů, o.s.: pomoc rodičům, kterým zemřelo dítě

Seznam školení a zkoušek najdete na adrese zkousky.excelentt.cz.

Konference "Vzdělávání 3. věku - 28.3.2013"

Konference "Vzdělávání 3. věku - příležitost pro společnost" čtvrtek 28. 3. 2013 v Mladé Boleslavi areál Vysoké školy Škoda Auto a.s. a Vzdělávacího střediska Na Karmeli

Program (pdf)

Vzdělávací agentura Služba škole MB ve spolupráci s partnery připravila odbornou konferenci „Vzdělávání 3. věku – příležitost pro společnost“. Uskuteční se ve čtvrtek 28. března 2013 v areálu Vysoké školy Škoda Auto a Vzdělávacího centra Na Karmeli v Mladé Boleslavi. Projekt je podporován Senátem Parlamentu ČR,….

Zdroj:www.personalistika-vzdelavani.cz
Video:Tisková konference ke konferenci Vzdělávání 3. věku

Tváří v tvář smrti

Zdroj: Špatenková, N. Jak řeší krize moderní žena. Praha: Grada Publishing, s. 130- 138. ISBN 80-247-1202-4.

Tváří v tvář smrti

Smrt blízkého člověka
Smrt blízkého člověka bezpochyby patří k největším krizím, které vás mohou postihnout. Smrtí ztrácíte tohoto člověka navždy, definitivně. Je normální, že v takové situaci prožíváte hluboký zármutek, že truchlíte, cítíte se opuštěná, zoufalá, bezmocná. Ztráta milovaného člověka představuje výrazný zásah do celého vašeho života, do vašeho sebepojetí i identity. (Jste ještě manželka, když vám zemřel manžel? Ne, nejste - stáváte se vdovou…)


Ludmila: „To nejhorší, co mě za celý život potkalo, byla smrt mého manžela“.

O co vlastně jde
Truchlení je dlouhý a bolestný proces vyrovnávání se se smrtí milovaného člověka.
Navzdory uváděným fázím truchlení se každý pozůstalý s touto ztrátou vyrovnává jinak – různě dlouho a různým způsobem. Ostatní lidé se obvykle domnívají a očekávají, že za 3 až 6 týdnů byste už měla být „v pohodě“ a fungovat normálně. Netrapte se tím, že nesplňujete tento časový „limit“, truchlení po ztrátě někoho, koho jste opravdu milovala, trvá mnohem déle. Každý si musí projít truchlením po svém a svým tempem.

Také rozsah reakcí na smrt milovaného člověka je značně široký. Můžete být zcela zničená, zlomená a jakoby otupělá - nebo naopak přímo zahlcena množstvím pocitů, které se derou ven. (Různí lidé zažívají různé pocity.) Můžete pociťovat silný hněv a obviňovat lékaře či zdravotní sestry, že něco neudělali a všeho blízkého nezachránili. Můžete si pokládat otázky jako: „Proč mu lékaři nezjistili tu rakovinu dřív?“ nebo „Proč musel tak trpět?“ Můžete se dokonce zlobit i na sebe, že jste něco neudělala (nebo naopak, že jste něco udělala). Ptáte se: „Proč se to muselo stát právě mně?“ a „Proč se to stalo právě jemu?“
Můžete plakat, nebo jen tak bezradně tiše sedět. Zdá se vám, že je to všechno jen nějaký špatný sen, z něhož se musíte každým okamžikem probudit. Věříte, doufáte… Máte pocit, že slyšíte hlas zemřelého, rozeznáváte rachot jeho klíčů v zámku dveří, slyšíte, jak vás volá… Cítíte potřebu si s ním promluvit a ujasnit si, že to byl všechno omyl. Ne, nebyl… Znovu propadáte zoufalství… To jsou normální, i když smutné zkušenosti truchlících. Ať se děje cokoliv, uvědomte si, že neexistuje správný nebo špatný způsob toho, jak byste se měla po smrti blízkého člověka cítit. Většina vašich pocitů, i když se vám zdají „nenormální“, patří mezi normální reakce na ztrátu.

Jak to vypadá v praxi
Většina pozůstalých potřebuje několik měsíců na zvládnutí toho nejtěžšího období a zpravidla jim trvá nejméně rok, než proces truchlení zvládnou. Vdovám běžně trvá 3 až 4 roky, než se se ztrátou milovaného manžela vyrovnají.

Pár dobrých rad
Pamatujte si, že váš život už nikdy nebude úplně stejný, jako dřív. Jestliže čekáte, že časem budou věci zase znovu „normální“, můžete být rozčarovaná a zklamaná, když zjistíte, že nové „normální“ není stejné jako staré „normální“. Váš život bude sice pokračovat dál, ale – právě proto, že byl pro vás zemřelý člověk tak důležitý – už to bez něj nikdy nebude stejné.

Uvědomte si své cíle
- Měla byste vědět, kdy, kde a jak můžete vyhledat pomoc, budete-li to potřebovat.
- Uvědomte si, že lidé zvládají ztrátu nejrůznějšími způsoby, žádný z nich není „správný“ nebo „špatný“.
- Nezabývejte se tím, že byste měla dělat věci jako jiní lidé (například jiné vdovy), které znáte nebo jste o nich slyšela nebo četla (truchlete si po svém!).
- Většina truchlících se sice ke každodennímu běžnému životu vrací po 2 až 4 měsících, ale „uzdravení“ trvá obvykle nejméně rok, často i déle. Reakce každého člověka jsou jedinečné, dejte si pozor na časové plány, do kterých vás mohou ostatní tlačit.

Kde najdete pomoc
První otázka, kterou byste si měla položit, je, zda potřebujete pomoc druhých. Pomoc byste rozhodně měla vyhledat, pokud se vás týká některá z následujících věcí:
- Dlouhodobé problémy se spaním. Pokud trpíte nespavostí a cítíte se neustále unavená, zajděte ke svému lékaři. Praktický lékař, který vás zná, může nejlépe posoudit váš zdravotní stav a případné zdravotní problémy.
- Značné snížení nebo zvýšení tělesné hmotnosti. Jakákoliv významná změna ve stravování, jako je ztráta chuti k jídlu nebo naopak náhlý nárůst apetitu, může být důsledkem emocionálních (psychických) problémů. Poraďte se se svým lékařem, který danou situaci z lékařského hlediska kompetentně zhodnotí.
- Dlouhotrvající emocionální problémy. Zvažte vyhledání pomoci, pokud se ani po 6 měsících od úmrtí necítíte lépe a máte pocit, že stále nezvládáte každodenní povinnosti. Je naprosto přirozené, že se po smrti milovaného člověka stáhnete do sebe a nejste schopná si přiměřeně užívat života, ale pokud „nefungujete“ už více než půl roku, možná potřebujete odbornou pomoc.
- Pokud se vás zmocňují sebevražedné myšlenky. Pokud se neustále zabýváte sebevražednými myšlenkami a napadají vás téměř každý den (nebo jste dokonce vážně zvažovala sebevražedný pokus), vyhledejte pomoc lékaře, psychologa, duchovního, psychiatra nebo můžete kontaktovat linku důvěry.

Pár dobrých rad
Pokud se rozhodnete vyhledat pomoc, např. zatelefonovat na linku důvěry nebo navštívit psychologa či svého lékaře, připravte si odpověď na následující otázky:
- Jak moc ovlivňuje truchlení vaši schopnost „normálně fungovat“ (vykonávat vaši práci a věnovat se každodenním povinnostem)?
- Máte problémy se spaním?
- Ztratila jste chuť k jídlu nebo jíte výrazně více, než jste jedla dříve?
- Je sebevražda možnost, kterou zvažujete?
- Nevíte, co byste jim (psychologovi, lékaři, duchovnímu atd.) měla říci? Například toto: „Můj manžel se před sedmi měsíci zabil v autě. Od té doby jsem pořád velmi smutná, cítím se strašně unavená, nemůžu spát, nemůžu jíst, jenom pláču. Myslím, že potřebuji pomoc.“

Jak si pomoci sama
Abyste zvládla své truchlení, můžete pro to mnoho věcí udělat sama, ale také můžete vyhledat pomoc druhých. Máte-li se opět cítila dobře, můžete potřebovat obě formy pomoci.
- Dovolte si prožívat bolest z truchlení. Prožívejte své emoce (pocity) tak, jak to nejlépe dovedete. Pokud to znamená plakat, křičet, mluvit k zemřelému nebo se věnovat nějaké fyzické aktivitě, například bouchání do polštáře, běhání nebo zvedání činek, dělejte to. Mnoho lidí potřebuje vyjádřit své pocity, aby se cítili lépe. Pokud se stydíte za svůj pláč před ostatními lidmi (třeba členy rodiny), můžete jim otevřeně říci: „Chápu, že vás to může znepokojovat, ale já potřebuji plakat a vyjádřit tak, co cítím. Potřebuji si projít svým truchlením.“
- Najděte si člověka, se kterým budete sdílet svůj smutek. Může to být kdokoliv (duchovní, citlivá přítelkyně nebo kolegyně), ale může to být také odborník (např. psycholog). Pro pozůstalé je velmi přínosné, jestliže se mohou svěřit se svými pocity a problémy někomu jinému. Tento člověk by měl být především dobrý posluchač. Je užitečné, pokud je to někdo, kdo zažil podobnou ztrátu jako vy, pak vás může lépe chápat (pokud vám např. zemřel manžel, může to být jiná vdova). Možná, že je přece jenom vhodnější, když je to někdo mimo vaši rodinu. I když očekáváte pomoc především od členů své rodiny, s největší pravděpodobností jsou také oni zasaženi ztrátou a truchlí stejně jako vy. Pokud vyhledáte něčí pomoc, uvědomte si, že někteří lidé, dokonce ani odborníci, nemusí být připraveni zabývat se smrtí a truchlením – možná kvůli svému vlastnímu truchlení pro někoho, koho ztratili, nebo kvůli strachu z vlastní smrtelnosti. Jestliže se vám to stalo, vyhledejte někoho jiného (nebojte se a hledejte dál!). Pokud jste ovšem nikdy nebyla „ten typ“, který se svěřuje a otevřeně ventiluje pocity, je nepravděpodobné, že byste se právě teď změnila.
- Dělejte to, co vám pomáhá vrátit se ke každodennímu normálnímu životu. Pokud vás určité aktivity (jako třeba čtení, cvičení nebo plavání) dříve uklidňovaly a bavily vás, pokuste se jim věnovat i nyní. Uvidíte, zda vám pomohou, abyste se mohla vrátit k normálnímu životnímu stylu. Pro někoho je ale ztráta milovaného člověka natolik zdrcující, že v těchto aktivitách nemůže pokračovat, dokud jeho smutek do určité míry neopadne.
- Přečtěte si knihy nebo poezii na dané téma. Kupte si nebo si v místní knihovně zapůjčete vhodné knihy. Prostudujte nejrůznější brožurky, informační letáky nebo příslušné internetové stránky . Můžete zde najít poučení a pocit spojení s někým, kdo má obdobnou zkušenost. Čtení poezie může pomoci plně vyjádřit pocity, které je někdy těžké si uvědomit. Samozřejmě, nemusí to vyhovovat každému. Možná si říkáte: „Sama mám svého trápení dost, než abych četla ještě o smutku někoho jiného.“
- Pište si deník. Některým ženám pomáhá zapisovat si své myšlenky a pocity tak, jak je během truchlení napadají, do deníku. Můžete také vypsat své pocity do dopisů člověku, který zemřel. Vložte do nich všechen svůj smutek, bolest a utrpení. Napište mu všechno, co jste si už nestačili říci, můžete otevřít věci, které mezi vámi zůstaly nedořešené, nevyřčené.
- Vyzvěte ostatní, aby mluvili o zemřelém. Přátelé a rodina se často vyhýbají hovorům o zemřelém z obavy, aby vás nezarmoutili. Pokud chcete o zemřelém mluvit, měla byste ostatní ujistit, že vám to nevadí. Vše, co musíte udělat, je říct: „Ráda bych mluvila o tátovi.“ Ujistěte ostatní, že je v pořádku, když budete plakat nebo budete smutná, bude to tak lepší, než když se budete všichni tématu úmrtí nemotorně vyhýbat. Většina lidí přijme váš pláč i smutek, pokud to jste vy, kdo toto téma nadhodil.
- Mluvte nahlas k zemřelému. Tak jako u výše zmiňovaného dopisu, není nesmyslné (nebo dokonce bláznivé) snažit se dořešit problémy, které byly mezi vámi a zemřelým, pomocí (bohužel už pouze jednosměrného) hlasitého hovoru se zemřelým. Pokud vám to pomůže cítit se lépe, klidně to udělejte.
- Je čas truchlit i přestat truchlit. Stejně jako jste si na počátku procesu truchlení dovolila truchlit, dovolte si v jeho závěru přestat truchlit.

Cvičení
Napište zemřelému dopis na rozloučenou. Dopis může mít tuto strukturu:
1. Zjednání nápravy: „Omlouvám se za…“
2. Odpuštění: „Odpouštím Ti…“
3. Významná odhalení: „Chci, abys věděl…“
4. Ocenění: „Oceňuji na Tobě…“
5. Lítost: „Je mi líto, že jsem…“
6. Sbohem
Dopis můžete přečíst někomu blízkému, komu důvěřujete.

Pozor na překážky!
Nejčastější problémy, které se mohou objevit mezi vámi a ostatními lidmi, kteří vám chtějí pomoci:
- „Lidé říkají, že bych s tím měla být už vyrovnaná.“

Každý se s truchlením vyrovnává svým vlastním tempem. Můžete odpovědět: „Každý se s truchlením vyrovnává různě dlouho. Moje tempo je zřejmě pomalejší než vaše.“
- „Lidé mi dávají rady, o které nestojím“

Dobře míněná rada nemusí vždy pomoci. Pokud vám lidé dávají takové rady, pokuste se být vlídná a poděkujte jim, ale pak dělejte to, co považujete za nejlepší vy sama.
- „Ostatní se vyhýbají tomu, aby mluvili o manželovi, když jsou se mnou.“
Konverzaci veďte vy a ujistěte ostatní: „Chci mluvit o mém manželovi. Když o něm mluvím, cítím se lépe.“ Vaše rodina a přátelé nemusí vědět, jak to cítíte, proto je důležité jim to říci.

Plán se stává skutečností
Proces truchlení je u každého člověka jedinečný. Musíte si najít svou vlastní cestu, jak se s ním vypořádat. Experimentujte a řiďte se svými vlastními pocity.

Jak vám to jde?
Pamatujte si, že lidé truchlí různými způsoby a že se někdy budete cítit lépe a jindy zase hůře, že jsou dobré i špatné dny. Stejně jako uzdravení se z nemoci potřebuje i truchlení svůj čas. Že jste své truchlení zvládla, poznáte podle toho, že se vaše nejsilnější emoce (pocity) začnou vytrácet, například už nebudete cítit takovou zlost nebo hluboký smutek. Také budete moci hovořit o zemřelém, aniž byste cítila v krku „knedlík“ a do očí se vám hrnuly slzy. Pomalu, ale jistě se znovu vrátíte k „normálnímu fungování“ i ke svým zájmům.

Tváří v tvář smrti dítěte

Zdroj: Špatenková, N. Jak řeší krize moderní žena. Praha: Grada Publishing, s. 138- 145. ISBN 80-247-1202-4.

Smrt dítěte
Smrt dítěte je vůbec to nejhorší, co může ženu jako matku potkat. Smrt dítěte je nepochopitelná, předčasná, nepřirozená, „proti přírodě”. Elliot Luby říká, že: „Když umírají rodiče, ztrácíme svoji minulost; když umírá dítě, ztrácíme svoji budoucnost...“ Jako zarmoucená matka ale máte pocit, že jste najednou ztratila všechno - minulost, současnost, budoucnost… Jakoby smrtí dítěte skončil celý váš život, přišla jste o všechno, co ve vašem životě mělo smysl. Jakoby už nebylo pro co – pro koho – proč žít… Vlastně si ani nedokážete představit, jak byste mohla žít dál… Můžete. Musíte… Chcete? Je to někdy až příliš těžké, bolestivé a náročné... Není ale pravda, že se člověk nikdy nemůže přenést přes ztrátu svého dítěte. Je pochopitelné, že na vaše dítě nemůžete zapomenout – a vlastně ani nechcete. Je však rozdíl mezi zotavením se ze ztráty a uchováváním vzpomínek. Vzpomínky si přejeme ponechat, zármutek a žal zpracovat…

O co vlastně jde
Bolestná ztráta dítěte je specifická forma zármutku, která se v mnoha ohledech odlišuje od obvyklých reakcí na ztrátu. Jako zoufalá matka můžete mít pocit, že se z toho musíte zbláznit (nebo máte dojem, že se tak už stalo). Cokoliv prožíváte, cokoliv se děje, je normální – ta událost (smrt dítěte) – je nenormální. Vaše truchlení není nemoc, duševní porucha, ani patologický jev - a proto není možné ani nějaké uzdravení, skončení zármutku. Jako zarmoucená matka nepřestáváte truchlit, i když intenzita vašeho smutku se v průběhu času mění, je to nepředvídatelné - a je to na celý život. Pro takovou bolestivou ztrátu neexistuje žádný časový harmonogram, žádná zřetelně odlišitelná stádia smutku. Naopak - vzájemně se prolínající vnitřní (niterné, skryté) a vnější (zjevné, viditelné) fáze jsou součástí nekončícího procesu vyrovnávání se s úmrtím dítěte. Bolestná ztráta matky (ale i otce) je celoživotní proces opětovného přizpůsobování se realitě života se ztrátou, opětovného se učení žít bez dítěte. Truchlící rodiče obvykle nepřetrhávají své citové vazby k zesnulému dítěti. Není jednoduché (a často to ani není možné) rozloučit se se svým dítětem. Není však nutné svému zemřelému dítěti říkat „sbohem“ - stejně jako se neloučíme s žijícími dětmi. Neexistuje žádné skutečné odloučení od svých dětí – ať už živých nebo mrtvých. Naše děti byly, jsou a budou součástí našeho života, součástí nás samotných.

Jak to vypadá v praxi
Ostatní lidé obvykle očekávají, že za 6 až 8 týdnů se truchlící matka vrátí k „normálnímu fungování“. Truchlení nad ztrátou milovaného dítěte však není možné nějak časově ohraničit – trvá prostě tak dlouho, jak je potřeba – neexistuje žádný časový limit, truchlení nad ztrátou dítěte je nezřídka proces celoživotní…

Uvědomte si své cíle
- Dovolte si - trápit se. Dovolte si plakat (dokonce i na veřejnosti nebo před malými dětmi).
- Řekněte si o pomoc a přijměte ji. Požádejte někoho o pomoc, podporu a soucit. Nečekejte, že se druhým podaří uhodnout, co potřebujete. Řekněte si o to.
- Dovolte si spoustu věcí - být o samotě, odložit rozhodování o různých věcech, jen tak prostě „vegetovat“, ale také být zaneprázdněna, „stavět svatyně“ (nebo je bourat), smát se nebo ječet – riskujte (nebojte se!) být sama sebou…
- Pamatujte, všechny vaše reakce na zármutek jsou normální. To, co se stalo, to je nenormální!
- Ano, vaše duše trpí, ale nezapomínejte se starat i o své tělo.

Pár dobrých rad
Pokud je to možné, obklopte se starostlivými, laskavými a citlivými lidmi. Distancujte se (přinejmenším dočasně) od lhostejných a bezcitných lidí, i kdyby to byli třeba blízcí příbuzní. Možná, že až budete moci, tak s nimi opět budete chtít navázat kontakt, ale teď je to pro vás obtížné… Jestliže nemůžete najít podporu u lidí kolem vás – příbuzných, přátel, známých, pak neváhejte a vyhledejte profesionální odbornou pomoc. Možná budete překvapena zjištěním, jak dokáže rozmluva o vaší ztrátě a zármutku ovlivnit intenzitu vašeho utrpení a schopnost vypořádat se s ním.

Jak si pomoci sama
Řekli jsme si, že smrt dítěte je nejhorší možnou ztrátou, která může ženu jako matku potkat. Právě proto se u pozůstalých matek (ale i otců) nejčastěji vyskytují komplikované reakce na ztrátu. Abyste předešla těmto komplikacím, je důležité:
- Věnovat pozornost růstu vaší bolesti.
- Plakat, jestliže to potřebujete.
- Odpočívat.
- Řekněte si, že musíte vydržet - musí být nějaký vyšší důvod pro vaše přežití.
- Meditujte, modlete se, čtěte.
- Mluvte s někým, jestliže se vám chce mluvit.
- Rozptylujte se na krátké časové úseky (a nemějte pocity viny, jestliže chvíli na svoji bolest zapomenete a dokonce se budete cítit dobře).
- Pečujte o sebe, potřebujete péči.
- Věnujte pozornost tomu, co jíte.
- Pohybujte se, věnujte se nějaké tělesné aktivitě, procházejte se, běžte si zaplavat, cvičte.
- Udělejte něco dobrého pro někoho jiného (je příjemné cítit, že vás někdo potřebuje, že jste užitečná).
- Nezneužívejte léky, ani alkohol, abyste „zamaskovala“ svou bolest.
- Setrvejte se svou bolestí. (Nikdy a nikam nemůžete „uniknout“ svému zármutku – ani do alkoholu, ani do drog, ani do práce a ani na druhý konec světa – váš smutek vás vždycky dožene…)
- Vymyslete a zrealizujte něco (nějaký program), nějakou akci k uctění památky vašeho dítěte.

Kde najdete pomoc
Truchlení, bolestná rodičovská ztráta je normální souhrn reakcí na abnormální situaci – smrt dítěte (nikdo z nás neočekává, že přežije vlastní dítě). Cokoliv se v této fázi vyrovnávání se se ztrátou objeví, je normální. Přesto bychom měli věnovat pozornost situacím, kdy „normální“ truchlení nabývá rozměrů komplikovaného zármutku a vyžaduje odbornou, profesionální pomoc:
- Deprese. Ačkoliv se hluboký zármutek rodičů může projevovat v různé intenzitě a může být celoživotní, nemusí nikdy přejít v depresi, ale v některých případech může. Truchlení je normální, přirozený proces – deprese je patologická forma zármutku, je to nemoc (ovšem léčitelná nemoc).
- Komplikovaný smutek. Rodičovská ztráta je intenzivní a komplikovaná sama o sobě . Znamená to, že reakce rodičovského smutku jsou samy o sobě „nepřiměřené“, „přehnané“ a „nekončící“. Tyto typy reakcí by měly být předpokládány - jsou přirozené a normální. Co je za jiných okolností považováno za abnormální (např. vtíravé myšlenky nebo až chorobné zaujetí zemřelou osobou), je normální pro truchlící rodiče. Prožívání zármutku je důležité porozumět z celoživotní perspektivy a ne z nějakého dočasného pohledu, který nevyhnutelně počítá s určitým „časovým rozvržením“. Zármutek rodičů je v mnoha ohledech jiný, zvláštní, výjimečný.
- Posttraumatická stresová porucha. Další stav, který musíme od truchlení odlišit, je posttraumatická stresová porucha. Plně rozvinutá posttraumatická stresová porucha je úzkostný stav, který se vyvíjí po traumatické události, která se vymyká běžné lidské zkušenosti (a náhlá smrt dítěte takovou situací je). Typické znaky posttraumatické poruchy jsou: bezděčné vzpomínky na traumatickou událost, intenzivní pocity hněvu, vzteku, agrese, šok, zdravotní problémy (především tělesné, ale i psychické) a pocit bezmocnosti. Normální reakce akutního smutku je formou posttraumatického stresu (a ten může v posttraumatickou poruchu postupem času přerůst). Jak poznáte rozdíl mezi posttraumatickou poruchou a truchlením? Truchlící matka si chce pamatovat, vzpomínat a chce být dotazována na své zesnulé dítě i na to, čím teď prochází, zatímco oběť traumatu s posttraumatickou poruchou zpravidla nechce vzpomínat, ani si pamatovat, natož hovořit o své zkušenosti - nejraději by na všechno zapomněla (vymazala tento zážitek ze své paměti, ze svého života).

Pozor na překážky!
Truchlení rodičů po smrti milovaného dítěte je v mnoha ohledech obtížné a komplikují ho také hluboce zakořeněné mýty. Nejrozšířenější jsou pravděpodobně tyto:
- „Pohřeb jen znovu připomíná a oživuje tu tragédii“.
Pohřeb je významným mezníkem v procesu truchlení, je oficiálním rozloučením s někým, koho jsme milovali a koho jsme ztratili.

- „Pohřbívat mrtvě narozené dítě nebo novorozeně je nesmysl.“
Rituál pohřbu i u takto malých dětí má svůj smysl. Není-li pohřeb vypraven, matka si s odstupem času klade otázky: „Co se stalo s mým dítětem? Kde je moje dítě?“

- „Kondolence je zbytečná, stejně truchlící matka nic nevnímá.“
Kondolence je důležitá součást procesu truchlení. Nejlépe ji ale truchlící přijímají v časovém úseku krátce před a po pohřbu.

- „Sdílení tragédie s jinými lidmi napomáhá zotavení.“
Ačkoliv obklopena jinými lidmi, často se pozůstalá matka cítí sama a v izolaci. I mezi milujícími lidmi (dokonce i členy vlastní rodiny) se může cítit velmi osamělá a opuštěná.

- „Není vhodné mluvit s matkou o jejím mrtvém dítěti.“
Je možné a vhodné hovořit s matkou o jejím dítěti. Měla by to však být především zarmoucená matka, kdo rozhoduje o tom, s kým, nakolik a jak chce o dítěti hovořit.

Přemýšlejte o překážkách
Uvěříte-li těmto mýtům, je pak mnohem obtížnější chtít „něco se svým zármutkem udělat”. První věc, kterou tak musíte často jako truchlící rodiče udělat, je „obrnit se“ vůči těmto mýtům a pokusit se je „zbořit“.
- Napadají vás ještě další mýty s nimiž jste se setkala?
- Čím vás nejvíce ostatní zraňují?
- Co vám osobně nejvíce vadí?
- Dovolíte ostatním, aby vám pomáhali?
- Jak byste si tuto pomoc představovala?

Plán se stává skutečností
Prosím pamatujte si: váš zármutek je celoživotní. Můžeme ho popsat jako proces opětovného se přizpůsobování nové realitě, zvykání si na svět, ve kterém vaše dítě schází... Během tohoto procesu budete nepřetržitě procházet vnitřními fázemi - směřujícími k hledání sama sebe („Kdo jsem?“), které jsou pro ostatní lidi kolem vás nepostřehnutelné, a fázemi vnějšími – které se budou projevovat v opětovném zaměření na okolní svět. Tyto fáze mohou ostatní vidět a zaznamenat.
Jak vám to jde?
Bod obratu v procesu truchlení nastává, když jako truchlící matka najdete své nové poslání – nový důvod, nové nadšení, novou touhu nebo smysl pro co žít.

Desatero pro pozůstalé

1. Zapojte se do přípravy pohřbu.
2. Věnujte pozornost tomu, co jíte a pijete.
3. Zachovejte pokud možno normalní režim.
4. Posuďte svůj zdravotní stav.
5. Hovořte o zemřelém člověku.
6. Dovolte si truchlit.
7. Udělejte si čas na truchlení.
8. Dovolte si zlostné pocity.
9. Dovolte druhým, aby vam pomáhali.
10. Nebojte se vyhledat pomoc.

Brožura MMR

Dovoluji si Vás upozornit na brožuru Základní informace pro pozůstalé rozesílanou všem obcím v ČR:

Základní informace pro pozůstalé - brožura

a také na novou brožuru MMR Profese v pohřebnictví:

Profese v pohřebnictví - brožura

Články

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

na webových stránkách aspekt.upol.cz si můžete přečíst/stáhnout květnové číslo Aspektu. Nabízí rozhovor s dr. Naděždou Špatenkovou o Univerzitě třetího věku, profil doc. Jana Stejskala, vedoucího Katedry historie, tip na léto od doc. Jiřího Špičky, ale také tradiční rubriky ze studentského a kulturního života, grantový servis či tip na výlet.
Fotografie jsou (z větší části) dílem Kristýny Erbenové.

Spolu s druhým letošním číslem jsme připravili nové webové stránky aspekt.upol.cz. Aspekt si nyní můžete číst pohodlně také v mobilním telefonu či tabletu. Nová čísla si můžete navíc stáhnout ve formátu PDF.

Odkazy

Facebook - Poradce pro pozůstalé

Fotogalerie

Konference "O posledních věcech člověka"

Zkouška Poradce pro pozůstalé 25. - 26. 6. 2015
Zkouška Poradce pro pozůstalé 22.2.2013
Zkouška Poradce pro pozůstalé 29.9.2012
Zkouška Poradce pro pozůstalé 28.9.2012

Zapalte svíčku

Rok se sešel s rokem a již po třetí se zapojujeme do akce „Zapalme svíčku“ – 8. 12. 2013 - Světový den památky zesnulých dětí

Pozvánka - Zlín 2013

"Mít děti není samozřejmost. V běhu všedních radostí a starostí si to často neuvědomujeme. Zastavme se dnes na chvíli. Zapalme dnes svíčku za děti, které zde s námi už nejsou. Vzpomeňme na ně a uctěme tak jejich památku. Naše láska stále trvá.“

„Zapalme svíčku“ - Světový den památky zesnulých dětí - vychází z tradice mezinárodní organizace „Soucitní přátelé“ www.thecompassionatefriends.org.

Tento den spojuje rodiny a přátele po celém světě. Svíčky se zapalují vždy druhou neděli v prosinci v 19,00 hodin místních časů a tvoří virtuální vlnu světla. Stovky a tisíce lidí společně vzpomínají a uctívají památku dětí, které zemřely v jakémkoliv věku a z jakékoliv příčiny.

Letos se chceme k této mezinárodní akci připojit i u nás. Občanské sdružení Dlouhá cesta připravuje na tento den otevřená setkání i ve Zlíně a dalších místech republiky viz. www.dlouhacesta.cz.

Velmi nás potěší, pokud se zapojíte do podpory tohoto dne – připomínkou na nějaké veřejné kulturní či jiné akci nebo zapálíte svíčku s námi – (viz pozvánka v příloze), nebo doma se svou rodinou a přáteli.

Těším se na setkání s Vámi!

Coufalíková Iveta

Tel: 731520330, e-mail: iveta@dlouhacesta.cz

ČRo - Větrník

Český rozhlas Olomouc - pořad Větrník
Naděžda Špatenková jako host pořadu Větrník v Českém rozhlase Olomouc

Kurz komplexní krizové intervence

Vážení,
zasíláme nabídku Kurzu komplexní krizové intervence, který v březnu 2014 otevíráme v Olomouci. V současné době kurz prochází akreditačním řízením MPSV ČR (únor 2014).


Případné dotazy pište na info@moravsti-lektori.cz .

Více informací o lektorském týmu a organizaci kurzu naleznete na www.moravsti-lektori.cz.

Těšíme se na Váš zájem a účast
Mgr. Simona Dohnalová
Moravští lektoři

Seznam školení a zkoušek

 
SEO webu sledují SEO nástroje.cz optimalizace PageRank.cz
CZIN.eu
ZDROJ.cz - katalog odkazů